.RU

Литература вулав урок сен

МБОУ «Сугутская средняя общеобразовательная школа»



Батыревского района Чувашской республики



Обсуждён на заседании Согласовано Утверждаю



методобъед. прот. №__ зам.дир.по УР директор школы



от «__» «___________» _________/Глухова А.А. _________/Падусев А.В.



Пр.№___ от «__» «________»



Литература вулав. урок.сен



.= программи



2011 – 2012 в.рен\ =ул.

(1 кл?)

,= программине хат.рлекен.



к.=.н классен учител.



Ильина В?Н?



Сёкёт ял.



ЛИТЕРАТУРА ВУЛАВ

,

УРОК

,

СЕН

ПРОГРАММИ



Ум/н калани



В\рентъпе =спару, аталантарупа сап=рл=х задачисене татса парас \ёре ача-п=ча тата ёамр=ксен литературипе ус= курасси педагогсемпе методистсемш\н те, ашш\-ам=ш\семш\н те яланах ёив\ч ыйтусенчен п\ри пулн=.

Ачасене к\неке юратма, пултарулл= вулавё= пулма в\рентесси, вулав культурине х=н=хтарасси — питех те к=тк=с \ё. +на т\р\с туса пырсан ёеё литература п\лтер\ш\ ача пурн=ё\нче пыс=к пулма пултарать. Искусств=н ытти т\с\сем пекех, литература та этем\н к=м=л-туй=мне в=ратакан, хускатакан, й\ркелекен хат\р. Литература фантазие, шух=ш в\ёевне, =слав пултарул=хне аталантарать. Франци философ\ тата ёыравёи Д. Дидро х=й в=х=т\нче ёапла калан=: «Ёынсем вулама п=рахсан шух=шлама та п=рахаёё\». Ч=нах та, вуламан ёын к=нттамрах, чур=срах, с\мс\ртерех. Ун=н хавхалану туй=м\ те имшер. Вулав в=л этеме харкам т\лл\нех аталанса пымалли питех те паха хат\р.

XXI \м\р телевиденипе компьютер \м\р\ пулни куё к\ретех. В\сем ум\нче ларса м\н чухл\ ыр= в=х=т сая каять пул\! Чылай=ш\н ёавна пула чун-ч\репе к=м=л-сипет уёл=х\нче х=йне ев\р пуш=л=х ёуралч\, в=л сар=лсах, тар=нлансах пырать. Ача-п=ча сахал вулани кашни учителех п=ш=рхантарать. Ачасем литература хайлав\сене суйласа илме, в\сене т\р\с вулама, хак пама п\лменни, вулав культури чакн=ёем\н чакса пыни ёинчен чан ёапсах п\лтермелли в=х=т чикки патне ёывхарса пыратп=р. Ачана литератур=н асамл= т\нчипе м\нлерех паллаштармалла? +на к\некене юратса вулама еплерех в\рентмелле? Тата ытти вун-вун ыйту кан=ё памасть мал \м\тл\ педагогсене.

Иртн\ \м\р\н икк\м\ш ёурринче вулав урок\сене ик\ ушк=на уй=ратч\ё: класри тата класс тулаш\нчи вулав. В\сен т\ллев\сем п\решкел пулин те (к\ё\н ёулсенчи шкул ачине ыр= к=м=л-туй=мл= ъсме, ун=н =с-т=нне пур енл\н аталантарма пул=шасси), задачисем кашний\н х=й\н пулн=. Вулав урок\сен — в\ренекен\н вулав =слайне куллен лай=хлатса пырасси, вуланине туллин =нланма, текстпа \ёлеме в\рентесси. Класс тулаш\нчи вулав урок\сен — ача-п=ча литературипе паллаштарасси, к\некене юратма, харкам т\лл\н вулама в\рентесси. Хальхи \м\рте пуёлам=ш шкулта ч\лхене в\рентес меслетл\хе теп\р =нлав к\ч\: литература вулав\. Ку в=л тап-таса вулав к=на мар, литература вулани ёеё те мар. Нормативл= документсенче литература вулав\н т\ллевне ачасен вулав х=н=х=в\сене аталантарнипе п\рлех в\сене илемл\ литература хайлав\семпе \ёлеме в\рентессипе ёых=нтарн=.

Патшал=х базис план\пе кил\шълл\н, 2006 ёултан пуёласа ч=ваш наци пуёлам=ш шкулсен в\рентъ планне «литература вулав\» предмета п\ррем\ш класранах к\ртн\. Ёапла вара

малашне

I—IV

классенче вулав урок\сем выр=нне литература вулав\н урок\сем пулаёё\

(п=х=р: Базисный учебный план общеобразовательных учреждений Чувашской Республики с родным (нерусским) языком обучения. Начальное общее образование // Хал=х шкул\. — 2006. — 3№. — 51 с.) Планра литература вулав\ валли п\ррем\ш класра эрнере 2 сехет, икк\м\ш, виёё\м\ш, т=ватт=м\ш классенче 3-шер сехет уй=рн=.

Литература вулав\, — ч=ваш шкул\семш\н хальл\хе ё\н\ предмет. Й\ркелъ ыйт=в\сенчен чылай=шне татса паман-ха. /ё т\ллев\пе задачисене пал=ртман, в\рентъ программине туса й\ркелемен, ятарл= в\ренъпе в\рентъ к\некисем те ёук.

Куё=м тапх=р\нче ас=нн= \ёе й\ркелесе ертсе пыракан документ выр=нне ёак пособипе ус= курмалла.

Ку меслетл\х к=тарт=в\сенче вулав урок\семпе литература вулав\н урок\сем хушшинчи уйр=мл=хсене танлаштарса ёырса к=тартн=, нормативл= документсене ас=нн=, в\рентъ т\ллев\семпе задачисене пал=ртн=, кашни класри в\рентъ содержанине уё=млатн=, х=ш в\рентъ хат\р\пе еплерех ус= курмаллине =нлантарн=.

ЛИТЕРАТУРА ВУЛАВ/. УН+Н Х+ЙЬЕВ/РЛ/Х/



Вулав — пуплевпе шух=шлава аталантармалли т\п \ё-х\л. Пуёлам=ш классенче вулав п\лтер\ш\ уйр=мах пыс=к, м\нш\н тесен ш=пах ёак в=х=талла этем\н =с-хак=лпа к=м=л-сипет пахал=х\сем, \ё-х\л т\с\сем ник\сленеёё\. Эсир ёакна ас=рхан=-и: ачаран вулама юратн= ёынна търех уй=рса илет\н. В=л ыттисенчен ёив\ч =сл=рах, сап=ртарах, к=м=лл=рах, туй=мл=рах, сис\мл\рех. Й\ркелл\ хут-к\некере усала в\рентмеёё\, ёут ёантал=кри, ёынпа ёын, ёынпа ёут ёантал=к хушшинчи илемл\ хутш=н=ва курма х=н=хтараёё\, харкам хутш=нусене те илемл\ тума хавхалантараёё\.

Вулав х=н=х=в\сене аталантарасси халиччен ытларах класри тата класс тулаш\нчи вулав урок\сенче пулса пыратч\. Т\прен илсен, класри вулав урок\сен т\ллев\сене пуёлам=ш классен программинче ёапларах пал=ртн=чч\:

— вулав =слайне куллен лай=хлатасси, ёир\плетесси, вулав=н т\п мел\сене в\рентсе пырасси;

— текстпа \ёлеме в\рентесси;

— вулавпа ёых=нулл=н ачасен пуплевне аталантарасси;

— литература п\л\в\н ансат =нлав\семпе паллаштарасси.

Литература вулав\

— пуёлам=ш классенче ч\лхене в\рентес меслетл\хре ё\н\ =нлав. Ку =нлава т\рл\ меслетё\ т\рл\рен =нлантарать. П\рисем =на вулав урок\сене, теприсем литература урок\сене ёыв=храх кураёё\. Ёапах та пурте, т\прен илсен, ку уроксене вулавран литератур=на куёмалли ёул-й\р выр=нне хураёё\.

Вулав урок\сенче ытларах ачаран пултарулл= вулакан тата итлекен хат\рлессине т\п выр=на лартн= пулсан, литература вулав\н урок\сен т\ллев\ самай анл=ланать, в=л в\ренекентен пултарулл= вулавё=па итлевё\ тата хайлавё= хат\рлессипе ёых=нса каять. Литература вулав\нче ёак задач=сене лартатп=р, в\сене пурн=ёа к\ртес \ё ник\сне хывса х=варатп=р:

— ача ёит\нсен м\нпур этемл\х\н литература пуянл=хне =нланма, хисеплеме, унпа киленме пултарт=р;

— т\нче литературин пълминче ч=ваш литературин тъпи те пал=рмаллах пыс=к пулнине =нкарт=р;

— хайлава =нланса илме =на хайлан= пекех йыв=ррине ас=рхат=р;

— кирек х=ш хайлав та ёыравё= пуё\нче ш=ранса кал=планн=, шух=шласа к=ларн= япала иккенне чухлат=р, х=й те хайлас \ёе яв=ёма с\млент\р;

— ача-п=ча =с-т=н т\л\ш\нчен ёеё мар, чи малтан к=м=л-сипетпе туй=м-сун=м т\л\ш\нчен тасалса пуянлант=р.

Литература вулав\ пуёлам=ш шкул=н чи пыс=к ик\ т\ллевне п\рл\хл\н татса пама май парать: п\ррем\ш\нчен, вулама тата к\некене юратма в\рентет, икк\м\ш\нчен, литература хайлавне =нланма тата унпа \ёлеме в\рентет.

Калар=м=р \нт\, вулав — ача пурн=ё\нчи т\п \ё-х\лсенчен п\ри. Ёав=н пекех в=л ачана харкам т\лл\нех аталанма пул=шакан т\п хат\р те.

Текстпа пуплев единици пек \ёленипе п\рлех =на литература хайлав\ пек те п=хмалла, ёав=нпа та текстпа \ёлен\ май литература хайлав\сен стиль (илемл\ литература, =сл=л=х литератури, публицистика литератури т.ыт.те) уйр=мл=х\сене с=нама-курма та в\рентмелле.

Литература вулав\н урок\сенче вулав х=н=х=в\сене аталантарассине вулавё= =слай\сене й\ркелессипе, литература хайлав\семпе \ёлеме в\рентессипе ёых=нтарса туса пыратп=р. Халиччен вулав урок\сенче пурн=ёласа пын= задач=сене малашне литература вулав\н урок\сенче татса пама тивет. Анчах та в\сем хал\ пыс=к \ё\н п\р пай\ ёеё пулаёё\. Палл= психолог Л.С. Выготский х=й в=х=т\нче ёапларах шух=ша пал=ртн=чч\: аталанупа в\ренъ п\р хар=с пулса пымалла, эпир ача аталанса ёитессе к\тсе в\рент\ве чарса т=ма пултараймастп=р. Ёак шух=шпа кил\шсе эпир ёапла калатп=р: вулав техники ёир\пленсе ёитессе к\тсе лармалла мар.

Вулав техникине аталантарассине илемл\ хайлавпа \ёлеме в\рентессипе хар=с туса пырас пулать.

Ёапла вара литература вулав\ хутла в\ренме пуёлан= тапх=ртах (букварь тапх=р\нче) практик=на к\мелле.

СТАНДАРТ ВЫР+ННЕ



В=л е ку предмета в\ренсе ача м\нлерех ёит\нъсем патне ёитсе тухма тив\ёлине патшал=х стандарч\ пал=ртать. Литература вулавне пуёлам=ш классенче в\рентмелли ч=ваш регион стандарч\ хальл\хе ёук-ха. Ёакна шута илсе министерство ёак т\сл\хпе ус= курма с\нет. +на П\т\м\шле в\рент\в\н патшал=х стандарч\н федералл= компонентне т\пе хурса хат\рлен\ (п=х=р: Федеральный компонент Государственного стандарта общего образования // Вестник образования России. — 2004. — №4).

П\т\м\шле пуёлам=ш в\рентъ — п\т\м\шле в\рент\в\н п\ррем\ш сып=к\.

Стандарт

ача харкамл=хне аталантарассине т\п выр=на хурать те ёапларах т\ллевсене пурн=ёлама пал=ртать:

— шкул ачин харкамл=хне, ун=н творчеств=лл= пултарул=хне, в\ренес турт=мне аталантарасси, в\ренсе ёын пулас к=м=л\пе =слайне кал=пласси;

— к=м=л-сипетпе илемл\х туй=м\сене аталантарасси, харп=р х=йне тата ыттисене хисеплеме в\рентесси;

— п\лъсене, =слайсемпе х=н=хусене, \ё-х\л\н т\рл\ т\с\сене пурн=ёлас мелсемпе майсене =са хывасси;

— ачасен ът-пъ, хул-ёур=мпа ал-ура тата психика сывл=хне упрасси тата ёир\плетесси;

— ачан харкамл=хне упрасси тата =на аталантарма условисем т=васси.

Литература вулавне

в\ренн\ май=н ёак т\ллевсене пурн=ёа к\ртмелла:

— =нланса, т\р\с, х=в=рт тата пал=ртулл= вулас =слая =са хывасси;

— вулавё= тавракур=мне кал=пласси тата харкам т\лл\н вулас хавхалан=ва аталантарасси; пуплев \ё-х\л\н пур т\с\сене те ёир\плетсе пырасси;

— илемл\ творчество тата =с-хак=л пултарул=х\сене аталантарасси, хайлава ч\ре вит\р к=ларса вулама в\рентесси, илемл\ с=маха туйма х=н=хтарасси;

— к\неке вулама, илемл\ литература т\нчипе к=с=кланма хавхалантарасси; к=м=л-сипет т\л\ш\нчен таса пулма, ыр=па усала уй=рма в\рентесси; т=ван ч=ваш тата ытти хал=хсен культурине хисеплеме х=н=хтарасси.

Программ=ра пулмалли минимум



Вулав карти тата вулавё= \ё-х\л\



Илемл\ тата ансатлатн= =сл=л=х хайлав\сем. Хал=х с=махл=х\н хайлав\сем. Ч=ваш литературин классик\сен хайлав\сем (Иван Яковлев, Константин Иванов, Ёеёп\л Мишши, Ёемен Элкер, Пет\р Хусанкай, Илпек Микулай\, Трубина Мархви, Ухсай Якк=в\, Уй=п Мишши, Мария Ухсай т.ыт.те). Ача-п=ча литератури. Выр=с тата т\нче ёыравёисен, Раёёейре пур=накан хал=хсен литератор\сен ачасемш\н ш=л ёемми хайлав\сем. Справочниксем, энциклопедисем, ача-п=ча хаёат-журнал\. (Кунта тата малалла: курсивпа пал=ртн= материала в\ренмелле, анчах в=л требованисен шутне к\мест.)

Т\п тем=сем: Т=ван ё\ршыв, ёут ёантал=к, ёынсен \ё\-х\л\, ачасен пурн=ё\, ёынсен хутш=н=в\сем, ыр=па усала уй=расси, тем те п\р курса ёъренисем.

Литература хайлав\н =шл=хне =нланни: тема, т\п шух=ш, \ёсем, \ёсен й\рки. Хайлаври с=нарсем. В\сен сав=н=ё\пе хуйхи-суйхине =са хывни, =нланни. Герой характер\, ун=н х=тлан=в\сем (\ё\сем), в\сен с=лтав\сем.

Жанрсене уй=расси: хал=х с=махл=х\н вак жанр\сем, хал=х юмах\, литература юмах\, калав, повесть, с=в=, юптару. Илемл\ с=нарл=х=н ч\лхе хат\р\сене уй=расси (терминологипе ус= курмас=р).

К\некене ъкерч\ксемпе, графика хат\р\семпе илемлетнин п\лтер\ш\. Литература хайлав\сем искусств=н ытти т\с\семпе ёых=нса т=ни (ънер искусстви, театр, кино тата музыка).

К\некепе \ёлес =слайсем: к\неке т\сне (м\н вулас тенине) уй=рма п\лмелле; к\некене харкам т\лл\н суйласа илн\ чухне ёак самантсемпе — автор яч\, хушма яч\, тупмалли, ум с=мах, хыё с=мах, аннотаци — ус= курма пултармалла.

Пуплев \ё-х\л\н т\с\сем



Т=нлу. Т\рл\ жанрл= илемл\ хайлавсене итлесе =нланасси.

Вулав. Кал=п=ш\ тата жанр т\л\ш\нчен ш=л ёемми хайлавсене =нланса вуласси. Вулав т\ллевне =нкарасси. Т\ллевне кура вулав т\сне суйласа илесси: паллашулл=, т\пчевл\, суйлавл= вулав. Вулав мел\: с=махсене вакламас=р вуласси. Вулав т\р\сл\х\: палламан текста уё=мл=н, с=махсене ч=мламас=р вуласси. Вулав х=в=ртл=х\: текста вуланине =нланма май паракан х=в=ртл=хпа вуласси, х=в=ртл=ха май\пен ъстерсе пырасси. Пал=ртулл= вуласси, содержанипе кил\шълл\ интонаципе ус= курасси.

Калаёу. Итлен\ е вуласа тухн= хайлава сътсе явмалли калаё=ва хутш=насси. Харкам шух=ша калав тексч\пе, ытти материалпа ус= курса ёир\плетесси. Вуласа тухнин содержаний\ т=р=х ыйтусем лартма, в\сене хуравлама пултарасси. Текст содержанине каласа парасси. Хайлав (геройсем, \ёсем) ёинчен п\ч\кё\ калав =сласси; текста план т=р=х с=мах в\ёё\н каласа парасси; уйлав тата с=нлав элеменч\семпе ус= курса с=мах в\ёё\н калав =сласси. С=в=сене п=хмас=р каласа парасси.

Ёыру. Вуласа тухн= е итлен\ хайлавсем т=р=х лартн= ыйт=ва ёырса хуравласси (компьютерпа та ус= курма юрать).

Пуёлам=ш шкултан в\ренсе тухакан=н



п\лмелле (=нланмалла):



— в\ренн\ литература хайлав\сен ятне, автор\сене, т\п содержанине;

пултармалла:



— к\неке элеменч\сене уй=рма (хуплашка, титул листи, тупмалли, ъкерч\к, аннотаци);

— илемл\ хайлав текстне =шра =нланса вулама (вулав х=в=ртл=хне шута илмес\р);

— хайлав=н темипе т\п шух=шне пал=ртма;

— содержани каласа пама (текст кал=п=ш\ п\р страница ёур=ран ытла мар);

— текста п\лтер\шл\ пайсене уй=рма, текст=н ансат планне тума;

— текст ёине таянса п\ч\кё\ монолог =слама, \ёсене, геройсене хак пама;

— с=в=лл= хайлавсене п=хмас=р каласа пама (суйласа илсе);

— с\нн\ тема т=р=х с=мах в\ёё\н п\ч\кё\ текст =слама;

— т\сл\х выр=нне фольклор хайлав\семпе ус= курма (тупмалли юмахсем, ваттисен с=мах\сем, юмахсем);

— илемл\ литература жанр\сене (юмах, калав, юптару), хал=х юмах\сене тата литература юмах\сене п\р-п\ринчен уй=рма;

— в\ренн\ материалтан суйласа т\рл\ тематик=лл= хайлавсен т\сл\х\сене ас=нма;

— туянн= п\лъсемпе тата =слайсемпе практик=ра тата кулленхи пурн=ёра (тив\ёл\ лару-т=рура) ус= курма:

·

харкам т\лл\н к\неке вулан= чухне;

·

вулан= хайлава хаклан= чухне;

·

харкам т\лл\н к\неке суйлан=, ун=н содержанине к\неке элеменч\сем ёине таянса пал=ртн= чухне;

·

т\рл\ информаци хат\р\семпе (словарьсемпе, справочниксемпе, энциклопедисемпе, электронл= пособисемпе) \ёлен\ чухне.

Ч+ВАШ ШКУЛ/Н



ПУЁЛАМ+Ш КЛАС/СЕНЧЕ Т+ВАН ЛИТЕРАТУРА



ВУЛАВ/Н УРОК/СЕНЕ Й/РКЕЛЕССИ



Пуёлам=ш классенче литература — ачасен т\нчекур=мне, тавракур=мне й\ркелемелли, к=м=л-туй=мне хускатмалли т\п хат\рсенчен п\ри. Ёав=нпа та литература вулавне пыс=к тимл\х уй=рма тивет. Ку уроксен т\ллевне к\скен этемл\х\н литература пуянл=хне ачаранах тар=нн=н =нланма пултаракан вулавё= хат\рлесси тесе пал=ртма пулать. Пал=ртн= т\ллевпе кил\шълл\н, т\прен илсен, ёак задач=сене татса памалла:

— ачасен харкам ъс\мне тив\ётерекен литература хайлав\сене вулас к=м=лне амалантарасси;

— хайлав тексч\пе \ёлемелли пуёлам=ш х=н=хусем кал=пласси;

— вулав х=н=х=в\сене лай=хлатса, ёив\члетсе парасси;

— хайлавсене туллин =нланса =са хывма в\рентесси;

— илемл\ хайлавсене =са хывмалли, ас=мламалли мелсене (пал=ртулл= вулав, п=хмас=р калама в\ренесси, драм=ласси, с=махл= ъкерч\к, =славл= каласа парасси, эпифильмсем т=васси т.ыт.те) алла илесси;

— литература п\л\в\н ансат =нлав\семпе паллаштарасси, в\сен т\сл\х\сене текстра тупма х=н=хтарасси, ч\лхе илемне туйма, чухлама в\рентесси;

— пурн=ёри (ёут ёантал=кри, этемпе этем, этемпе ёут ёантал=к хутш=н=в\нчи) илеме ас=рхама, юратма х=н=хтарасси, чун-ч\репе к=м=л-сипет т\л\ш\нчен тасарах пулма хавхалантарасси.

Вулав урок\сем валли ятарл= в\ренъ тата в\рентъ к\некисем ёукки ёинчен маларах ас=нн=чч\ \нт\. Хальл\хе маларах тухн= вулав к\некисемпе ус= курмалла: II—IV классем валли «Т=ван с=махсем» тата хушма вулав к\некисем. Ёав=н пекех т\рл\ хрестоматисемпе, тухсах пыракан к\некесемпе, хаёат-журналти материалсемпе ус= курма тивет.

I

класс



В\рентъ план\пе кил\шълл\н п\ррем\ш класра ёултал=к т=ршш\пех эрнере 2 хут литература вулав\н урок\ ирттерме пал=ртн=. Анчах та малашне, ачасен ъс\м уйр=мл=х\сене кура, ку уроксене икк\м\ш ёур ёултан к=на пуёлама, эрнере п\рер урок ирттерме йыш=нн=.

П\ррем\ш ёур ёулта

, ачасен вулав х=н=х=в\сем й\ркеленсе ёитеймен пирки, «литература итлев\сем» ирттеретп\р. Ку \ё валли ятарл= урок уй=рма кирл\ мар. /ёе эрнере п\рре букварь ум\нхи тапх=рта тата букварь урок\сенче 15—20 минут хушшинче туса пымалла. Литература итлев\н т\п т\ллев\ — ачасене литература хайлав\семпе к=с=клантарса ярасси, илемл\ хайлавсене итлесе =нланма, =са хывма в\рентсе пырасси. Ёапла вара литература итлевне литература вулав\н кърт\м\ теме те пулать. Литература материал\: ача-п=ча с=махл=х\ (юмах-халап, с=в=-юр=), п\ч\ккисем валли ятарласа ёырн= с=в=-калав. Паллах \нт\, хайлавсене суйласа илн\ чухне ачасен ъс\мне, букварь урок\сен темине шута илес пулать. Ачасен в=ййи-кулли ёинчен вулан= чухне, т\сл\хрен, итлеме суйлан= хайлав та ёак тем=пах ёых=нсан лай=х пулмалла.

Малтанхи тапх=рта ч=ваш хал=х с=махл=х\пе ч=ваш ёыравёисен хайлав\сем т\п выр=нта пулма тив\ёл\. Ача х=й х=ш хал=хран тухнине, ёав хал=х=н м\н тери паха с=махл=х т\нчи пуррине =нланма пирвайхи уроксенчех пуёлат=р. Вулав материалне ача-п=ча к\некисенче, ятарл= хрестоматисенче, хаёат-журналта шырамалла («П\ч\ккисен к\неки», автор\сем Т.В. Артемьев=па Г.Ф. Трофимов; «Ёеёп\л», автор\сем Н.Н. Маслов=па Г.В. Лукоянов; «Тант=ш» хаёат, «Тетте» журнал т.ыт.те).

Хайлава учитель к\неке ёине куё х\ррипе п=хса е п=хмас=рах пал=ртулл=н, туй=мпа вуласа парать. Юмаха тата с=вва к\некене п=хмас=р каласа памалла.

Малтанхи в=х=тра хайлава в\рентекен вуласа парать. К\ё\н ёулхи ачасене т\рл\ ёын калани-вуланине итлесе =нланма ё=м=л мар. Итлесси — психик=н питех те пыс=к функций\. Ёав=нпа та ачасем в\рентекене илтме-итлеме х=н=хса ёитсен к=на уроксенче фонохрестоматипе, ытти аудиотехника хат\р\семпе ус= курма пулать.

Итлен\ хыёё=н учитель калаёу й\ркелет. Ачасемпе п\рле хайлав темине, с=нарсене пал=ртать: М\н ёинчен ёырса к=тартн=? Хайлавра с=мах кам(сем), м\н(сем) ёинчен пырать? Ун (в\сем) ёинчен м\н калан=? Ушк=нпа хайлавра пулса иртекен \ёсен й\ркине аса илеёё\: /ё м\нле пуёланать? М\н-м\н пулса иртет? М\нпе в\ёленет?

Хайлавсене тишкерн\ май ачасене литература п\л\в\н ансат =нлав\семпе те паллаштарса пыратп=р: Автор тесе кама калаёё\? Хайлавсем м\нлисем пулаёё\? Х=ш\сене илемл\ хайлав теёё\? Илемл\ хайлавсенче автор пул=мсемпе с=нарсене с=махсемпе ъкерсе, с=нласа панине (ънерё\ с=р=семпе ъкерч\к тун= пек) =нлантармалла. Ачасене с=мах х=ватне туйтарма т=р=шмалла. Хайлавсенче с=нарл=х хат\р\сенчен ансатраххисене (эпитет, танлаштару, метафора, темиёе хут калани) курма-с=нама, каярахпа вара в\семпе пуплевре ус= курма в\рентсе, х=н=хтарса пырас пулать.

Хайлав=н т\п шух=шне, интонацине, с=нарсене тар=нрах туйса илме, =нкарма пул=шас т\ллевпе т\рл\ творчество \ё\сем й\ркелемелле. Ёак самантсене тимлетп\р:

— с=нарсен портреч\сене т=васси (с=мах в\ёё\н е с=р=па);

— асра юлн=, ытларах к=м=ла кайн= самантсене с=нлакан ъкерч\ксем т=васси;

— ансатрах хайлавсене рольсемпе вылясси;

— п=хмас=р калама в\ренесси т.ыт.те.

Илемл\ хайлавсене итлеме, =нланма х=н=хтарасси ачасен итлев х=н=х=в\сене аталантарассипе п\рл\хл\ пулса пыма тив\ёл\. Ёак \ёе ачасен т=нлас, ёын пуплевне =нланса туллин ас=млас =слай\ ёинче ник\слемелле. Ачасем итленипе п\рлех класс ум\нче калаёма, ыйтусене хуравлама, ыйту пама, илтнине каласа пама, сътсе явма в\ренсе пыраёё\.

К\ё\н ёулхисемш\н х=йсене х=йсем хистесе итлеттересси ёав тери йыв=р \ё пулнине пал=ртмалла. В\сен ку х=н=ху й\ркеленеймен-ха. Тимл\х механизм\сем хальл\хе аталанма пуёлан= к=на. Ачасем чылай чухне м\н илтнине те х=лха вит\р к=ларса яраёё\. В\сене итлесе =нланма ятарласа в\рентме тивет. Тимл\хе аталантармалли ятарл= в=й=сен п\лтер\ш\ пит\ пыс=к: «Кам ытларах астуса юлать?», «Хушса кала», «С=махсен с=нч=рне т=с», «Итле, й=н=шсене туп» т.ыт.те.

6—7 ёулхи ачасем нумай в=х=т хушши итлеме пултарайманнине те шута илмелле. Психологсем ёир\плетн\ т=р=х, в\сем 3—7 минут хушши к=на тимлесе итлеме пултараёё\. Ёав=нпа вуласа паракан хайлавсем те 1—2 пичет страницинчен ытлашши пулмалла мар.

Икк\м\ш ёур ёулта

п\ррем\ш класс ачисем к=шт-кашт вулама пуёлаёё\. Хал\ \нт\ литература итлев\нчен литература вулав\ патне куёма юрать. Уроксен т\п т\ллев\сем ёаксем пулса т=раёё\:

— ачасен вулав х=н=х=в\сене аталантарса пырасси;

— текстпа \ёлеме х=н=хтарасси;

— илемл\ литератур=на с=мах искусстви пек курма, =нланма в\рентсе пырасси;

— ачасен творчество пултарул=хне аталантарасси.

Ку тапх=рта ч=ваш ч\лхине в\ренме эрнере 5 сехет уй=рн=. В\сенчен 4 сехет\нче «Ч=ваш буквар\пе» \ёлемелле. Малтан вулама-ёырма в\рентмелли уроксем, унтан букварь хыёё=нхи вулав урок\сем ирттермелле. Литература вулав\н урок\сем валли эрнере 1 сехет уй=рса х=вармалла.

Литература вулав\н урок\сем букварь урок\семпе ёых=нулл=н пулса пымалла. Малтанхи в=х=тра ачасен вулав техникине аталантарасси п\ррем\ш выр=нта пулать. Вулав х=н=х=в\сем ёив\членсе пын= май текстпа ытларах \ёлеме пуёламалла. Вуланине =нланма пул=шас т\ллевпе ятарл= мелсене в\рентсе пымалла.

1-м\ш класра литература вулав\ ирттерме Т.В.Артемьева, О.И.Печников ёырн= «П.ч.к=. п.рч.» ятарл= пособи к=ларн=. Унс=р пуёне уроксенче «Ч=ваш буквар\нчи» (букварь хыёё=нхи тапх=рти текстсем), «Ёеёп\лти» хайлавсемпе ус= курмалла. Малтанхи уроксем валли материал суйлан= чухне пит\ тимл\ пулмалла: ачасем х=ш саспаллине в\реннине шута илмелле. Ёапла вара литература вулав\н картине букварь урок\сен темисемпе шайлаштаратп=р.

Ачасен вулав =стал=х\ й\ркеленсе, в\сем текстпа \ёлеме в\ренсе пын= май илемл\ хайлавсен тишкер\в\ те к=тк=сланать. Ачасемпе хайлаври с=нарсем ёинчен ытларах калаёмалла. С=нарсен х=тлан=в\сене сътсе явнипе п\рлех ёак=н с=лтав\сене те курма в\рентсе пырас пулать: м\нш\н ёапла калан= (тун=)? С=нарсене к=м=ллани е сивлени ёеё ёител\кс\р, в\сен характер\сене =нланма в\рентес пулать.

Вулав, тишкеръ \ё\сем ачасен с=мах йышне, сас=па пуплев культурине, грамматика х=н=х=в\сене аталантарассипе ёума-ёум=н пурн=ёланса пыраёё\. (Ку т\л\шрен еплерех \ёлемеллине 2007 ёулта тухн= «Т=ван ч\лхе урок\сем. 1 класс» (автор\сем: М.К. Волков, Т.В. Артемьева, Л.П. Сергеев) меслетл\х к\некинче т\пл\н ёырса к=тартн=.)




Дата



Урок теми



Хайлавсем



Киле .=



П.ррем.ш =ур =улти уроксен тытём.?



1



Эп. хал. шкул ачи?

Ю?Сементер.н «К.неке»-сёвё?



2



Хайлав? Илемл. хайлав?

П.Яккусен.н «Сарё =ул=ё»: В?Тараватён «+.нук»?



3



Халёх сёмахлёх. (сёвви-юрри»

«Т.вик-т.вик тёмана»: «Хура курак хуран =акать»?



4



Ч.н\-йыхрав сёвви-юрри»

Ч.н\-йыхрав сёввисем?



5



Шутлав сёввисем?

Шутлав сёввисем?



6



Хёвёрткаларёшсем?

Хёвёрткаларёшсем?



7



Тупмалли юмахсем?

Тупмалли юмахсем?



8



Юмахсем?

«Пукане»: «Упапа х.рача»



9



Сёвёласа =ырнё хайлав-сем: в.сен хёйъев.рл.х.

Тупмалли юмахсем: ч.н\-йыхрав сёввисем?



10



Сёвёласа =ырнё хайлавсем?

В?Тараватён «Вёйё»: В?Эткел.н «Лаша»



11



Прозёпа =ырнё хайлавсем? «Калав» ёнлав?

Н?Ишентей.н «Хуплу п.=ер-ни»: П?Яккусен.н «Анис»:Ил-пек Микулай.н «Арбуз»?



12



+ырав=ё хайланё юмах?

В?Сутеевён «Шёшипе кёранташ»?



13



Ш\тл. Сёвёсем?

П?+ёлку=ён «Ёмсанса пёхать Кампур»: М?Волковён «Пёр=а хурал=исем»: Н?Карайён «Пулёра»?



14



Калавра м.н =инчен калани? Калав яч.?

Л?Саринен «Арман авёртать»?



15



Юптару?

П?+ёлку=ён «Хур а=и»: Юхма Мишшин «Лашапа Кашкёр»?



Килсе =итр. хаваслё х.л?



(«П.ч.к=. п.рч.? 2-м.ш к.неке»)

1



Килсе =итр. хаваслё х.л?

В?Эткел «Юр»? – сёвё? +ёлку= «Ытарми х.л»: Л?Смолинна «Тёвайкки»?



2



Килсе =итр. хаваслё х.л?

В?Эткел «Х.л Мучи»: +ёлку= «Тёвайкки»:Л?Смолина «Х.ллехи хирте»-сёвё?



3



Килсе =итр. хаваслё х.л?

Е?кузнец «+еменпе Сив. Мучи» - калав: Л?Салампи «Юр п.рчи»-сёвё: Л?Смолина «Ик. шартлама»-калав?



4



Ача- пёча сёмахлёх.?

Кулленхи сёвё-юрё? «Пукани: пукани???»: «Автан суха сухалать» Валем Ахун «Тим.р=.»



5



Ача- пёча сёмахлёх.?

Ч.н\-йыхрав сёвви-юрри?



6



Ача- пёча сёмахлёх.?

Хёвёрт сёмах? Тупмалли юмахсем?



7



Ача- пёча сёмахлёх.?

Пулмасла халап? В.=с.р такмак? Ш\т?



8



Юмах ятём юптартём?

Улёп халап.сем?



9



Юмах ятём юптартём?

Тил.пе качака таки? Вырёс халёх юмах.?



10



Пир.н вёйё-кулё?

Л?Сорокина «Пукане»-сёвё?



11



Пир.н вёйё – кулё?

Р?Сарпи «Ташлать Илемпи»-сёвё: В?Давыдов-Анатри «+уркунне»-сёвё: +ёлку= «Чуччу»-сёвё?



12



Ачасем =инчен?

Н?Ытарай «Чёваш ачи»-сёвё: Ордем Гали «Пысёк .=» -калав?



13



Ачасем =инчен?

П?Эйзин «Эп хамах» - сёвё: В? Голявкин «Инкек»-калав: Р?Сарпи «/керч.к»-сёвё?



14



Ачасем =инчен?

Л?Тарасова «Ёслё ача» -калав: В?Тарават «Ашкёнчёк кушак»-калав: В?Маяковский «М.н вёл лайёх»? М.н вёл япёх»? сёвё?



15



Ачасем =инчен?

А?Ыхра «Ай: \кет.п!»: А?Ыхра «Пёрахут»: «Ча-как!»: Н?Карай «Макёрмар.» -калавсем?



16



Ачасем =инчен?

Пет.р Яккусен «Юлан ут» - калав?



17



Ачасем =инчен?

М?Салихов «Усёллё кану» - калав: В?Осеева «Ырё .=» - калав?



18



Ачасем =инчен?

Л?Сарине «На=тук» -сёвё: Н?Рогачев «Пулё=сем»-калав



19



Ачасем =инчен?

Я?Тайц «+ырлара» - калав: А?Васан «П.ч.к Анна»-сёвё?



20



Ч.р чунсем =инчен?

И?Яковлев «Хура=ка»-калав: А?Ыхра «Шуркка» - калав: В?Тарават «К.ске ыйхёллё кушак» - сёвё?



21



Ч.р чунсем =инчен?

В?Тарават «Кукамайём хёналать» -сёвё: М?Волкова «Ырё .не» -сёвё: Е?Чарушин «Томка ишме в.ренни»-калав?



22



Ч.р чунсем =инчен?

К?Чуковский «Ч.р.п кулать – сёвё: Э?Шим «Шапапа калта»-калав: «Пакшапа пёрёнтёк»-калав?



23



Ч.р чунсем =инчен?

Н?Сладков «+ут =анталёк кала=ёв.»-калав: Л?Морозов «Х\ре м.н тума кирл.»-калав?



24



Ч.р чунсем =инчен?

С?Шавли «Пакша»-сёвё:В?Сутеев «Ким.» - калав?



25



Ч.р чунсем =инчен?

М?Сениэль «Ула такка» - сёвё: Трубина Мархви «+ер=ипе шёнкёрч»-калав: В?Тарават «Ху \стер»-сёвё?



26



Ч.р чунсем =инчен?

В?Бианки «Музыкантсем» - калав?



27



Ч.р чунсем =инчен?

Ю?Петров «Путене»-сёвё: И?Малкай «Тёри» - сёвё: С?Асамат « Ч.ке=» -сёвё?



28



Ч.р чунсем =инчен?

О?Печников «Ч.р чунсем те =ынсем пекех»-калав?



29



Тавралёх – асамлё т.нче

Хумма +емен. «+уркунне»-сёвё: А?Савельев-Сас: «+авёнпа хитре т.нче»-сёвё: П?+ёлку= «+умёр ум.н»-сёвё: С?Соколинский «+умёр» -калав?



30



Тавралёх – асамлё т.нче

В?Ен.ш «т.тре» -сёвё: А?Пёртта «Уйёх ачи»-сёвё: В?Тарават «Кёнтёр =.р-шыв.нче» -калав: А?Ыхра «+урхи илем»-сёвё


Дадаць дакумент у свой блог ці на сайт 2010-07-19 18:44 Читать похожую статью
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • Контрольная работа
  • © Помощь студентам
    Образовательные документы для студентов.